Atlasyoga

 

In de lessen wordt onmiddellijk duidelijk hoe je het lichaam bewust leert aansturen, observeren, harmoniseren en tot slot verstillen.

 

Om bewegingen en houdingen te verduidelijken is de meest efficiënte methode de correcte demonstratie.

Er wordt concrete en precieze uitleg en informatie gegeven hoe je een asana of detail ervan wilt realiseren. Aan de hand van een goed voorbeeld wordt gedemonstreerd hoe je naar een asana toebeweegt en een eindhouding ervaart waarbij de minimale bewegingen blijven doorgaan. De leraar maakt de asana’s eenvoudiger.

Demonstraties gaan vergezeld van instructies en correcties.

Op basis daarvan trachten leerlingen zich het handelingspatroon optimaal eigen te maken of te interioriseren. Dit is ongetwijfeld een complex proces waarin het modelleren door imitatie een belangrijke rol speelt. Maar er komt ongetwijfeld heel wat meer bij kijken.

 

De kunst van het ontspannen begint aan de buitenkant, bij het ontspannen van spieren,

maar werkt door en beïnvloedt de onzichtbare binnenkant van botten, gewrichten, tussenwervelschijven, wervels en nog veel meer.

Het werkt zelfs door op de invloeden die de spanningen in de spieren kunnen veroorzaken.

 

De kunst van het ontspannen van de spieren wordt gecombineerd met de kunst van het los laten in het denken, het verstillen.

Als de spieren ontspannen, kunnen de gewrichten vrijer bewegen en wordt de geest rustig.

 

Als docent probeer je de leerlingen juiste kennis bij te brengen zodat ze inzicht verwerven in de onderlinge verbindingen van hun lichaamsdelen.

Het doel van de leraar is om het bewustzijn van de leerlingen aan te scherpen, zodat de leerlingen zelfstandig op onderzoek kunnen gaan.

 

Aan het eind van de Atlasyogales zou iedereen zich energieker, meer ontspannen en blijer moeten voelen dan ervoor.

Probeer het zelf

Ontspannen leven

Herbron jezelf